Ortaylı: 'Müzecilik doğru yapılmıyor'

Ortaylı: 'Müzecilik doğru yapılmıyor'

Topkapı Sarayı Müzesi Başkanı Profesör İlber Ortaylı, Türkiye’de müzeciliğin gereği gibi yapılmadığını söyledi, bürokrasiden yakındı.


25 Eylül 2006 18:35
font boyutu küçülsün büyüsün


Türkiye’nin en çok ziyaret edilen müzesi, Topkapı Sarayı. Şu ana kadar 1 milyon 250 bin ziyaretçinin gezdiği müze, yıl sonunda 2 milyon ziyaretçiye ulaşacak. Müze Başkanı İlber Ortaylı’ya göreyse, ziyaretçinin niceliği değil, niteliği önemli.

Ortaylı “Bu saray’da, çok ziyaretçi, açık konuşmak gerekirse o kadar da makbul birşey değil. İyi ziyaretçidir makbul olan” dedi.

Müze derneklerinin kapatılması ile, müzelerin önemli bir gelir kaybına uğradığını anımsatan Ortaylı, bürokratik baskıdan yakındı: “Ampulu bile değiştirmek için şimdi döner sermaye yazıyorum. Bu olmaz. Böyle bi yer bu tarzda gitmez.”

Topkapı Sarayı Müzesi’nde hırsızlık olduğu, bazı parçaların kaybolduğu şeklindeki haberlerin yalan olduğunu vurgulayan İlber Ortaylı, bundan Saray’daki bazı memurları, ama özellikle de basını sorumlu tuttu.

Ortaylı “Gazeteler kendine haber arıyor. Yalnız ben şunu söyleyeyim, ekonomi muhabirleri hiç değilse az-çok ekonomiden anlıyor. Sonra spor muhabirleri anlıyorlar spordan, onu takip etmekten, dış politika yazılarını hiç fena bulmuyoruz okuduğumuzda. Polis muhabirleri de iyi şeyler yazıyorlar, müze muhabirleri için aynı şeyi söyleyemeyeceğim. Burada basit bir İtalyan mayolikası dediğimiz basit bir çiniyle ki onlar moloz olarak kullanılır kırılınca, İznik çinisini ayırt edemeyen adamlar var, saray muhabiri bu...Yazıyor” dedi.

Ortaylı son olarak, Türk müzeciliğinin geçmişteki kötü alışkanlıklarını, çarpıcı örneklerle anlattı: “Mesela çok kötü birşey, bu saraydaki alışkanlık, buradaki parçaların lüzumlu lüzumsuz yerli yersiz teşhiri. Unutmayın 1971-72 döneminde buradan 4. Murat’ın kaftanı, zırhı ve 1 Kur’an, Kültür Sarayı’nda tiyatro oyunu dolayısıyla teşhire kondu ve saray yanınca kültür sarayı, o da gitti. Ben önce demiştim ki ‘çaldılar, sonra çıkar!’. Hayır efendim böyle topak halde duruyor o zırh”

Ortaylı, tüm zorluklara karşın, “çok düşkünüm” dediği, “bir asker gibi vazife yapıyorum” dediği Topkapı Sarayı Müzesi’nde, küratör grubuyla başarılı projelere de imza attıklarını söyledi ve yılbaşında İtalya’da “Harem” sergisi açılacağını müjdeledi.






Bu haber 10,686 defa okundu.





Yorum ekleYorum ekle


Yorumlar (19)
  • Ayasofya / 29 Haziran 2010 18:29

    gişeler ve müzeler...

    Bakanlıgı gerçekten kutluyorum.bu gece kendime bir ziyafet çekecegim.beyaz şarap yeterli...yıllardır devletin parasını çalanlar bakalım şimdi ne yapacaklar.hesapları tutumadı.geç de olsa bakanlık bu işe el koydu ve dogru olanı yaptı...vah malı götürenlerin haline...yandınız şimdi...yakında da sizi geldiginiz yerlere yani tarlaya sürerlerse sevinçten uçacagım...
  • İlkin Cihat Yanıköz / 11 Mayıs 2010 23:05

    Müze ve öğrenci gezileri

    Hoca burayı takip ediyor mu bilmem ama kalabalığın büyük bölümünü öğrenci gezileri oluşturuyor. Öğretmen olarak öğrencilerimizi sanki bir görevmiş gibi müzelere götürüyoruz. Ancak öğrencilerimizin durumu içler acısı. Eserleri seyretmek yerine etraftaki turistlere selam vermeyle geziyi geçiriyorlar. Hakikaten müze girişleri pahalı olmalı ve verdiğin paranın hakkını almalısın. Ücretsiz gezi anlamını yitirmesine neden oluyor.
  • emin karadeniz / 26 Ocak 2010 16:23

    müzecilik

    değerli hocam müzecilikde son noktayı sizin koymanız gerekir müzelerde girişlerde tanıtım broşürlerini göremiyorum basına yardımcı olmuyorlar herkes bir yol tutmuş gidiyor anlayamıyorum saygılarımla
  • ferdi Demiray / 7 Ocak 2010 22:30

    bu olmaz

    tam bir hayal kırıklığı yaşadım Topkapı sarayını 8 yaşında oğlum ve 65 yaşındaki babamla gezdim ve sanırım uzunca bir süre birdaha uğramam.Bu kadar muhteşem eserlerle dolu bir müzenin bu eserleri bu kadar sıradan şeylermiş gibi sergilemesi inanın çok ilginç salı pazarındaki pazarcı bile üçkuruşluk ürününü sergilemek için daha çok emek sarfediyor örneğin başka bir ülkede kaşıkçı elması gibi bir hazinenin sergilendiği yer okadar ihtişamlı albenili ve etkileyici olurduki gezenkler büyülenirdi oysa bizde hiçbir albenisi yok,müzeler sahip oldukları eserlerin teşhirine verdikleri ihtimam ve özenle ziyaretçilerin esere saygı duymasını sağlarlar
  • emin karadeniz / 15 Kasım 2009 17:24

    müze hakkında görüşlerim

    değerli hocam sizin tüm görüşlerinizi ve yorumlarınızı katılıyorum türkiye de müzecilik anlayışı yok her şey hazır bekleniyor müze hakkında çalışmak lazım araştırmak gerekir oturmakla müzecilik olmaz geçmişimizi geleceğimizi taşımamız gerekir hocam sizi her zaman her yerde takdir ediyorum ilgila-eriniz için teşekkür ediyorum saygılarımla
  • ayasofya / 6 Kasım 2009 17:01

    müzeler in acı durumu

    birkaç yabancı müze araştırmacısının müzede yapacakları araştırma için ilk önce arkeolog müdürle görüşmek ve tanışmak istediler.saat tam 10,45 ve müdür daha yeni uyanmış ve kahvaltısnı yapıyordu.hemde beleş.neyse araştırmacı vatandaşları müdürün yanına götürdüm.müdür tek kelime ne Almanca,ne Fransızca ne inglizce ne de başka bir dil bilmiyordu ve yılların arkeolugu yunanca da bilmiyordu ve ögrenmek gibi bir derdide yoktu zaten.salla başını al maaşnı hesabı...hal böyle olunca bizim yabancı arkeolog araştırmacılar boşuna zaman kaybedeceklerini anlayınca bir dakika içinde işlerinin başına döndüler.dönerken bayan araştırmacı bana dönüp" bu gerçekten buranın müdürü mü" diye sordu....gerisini anlayan anlar........
  • Sinem Genç / 14 Ekim 2009 15:02

    Sayın İlber Hocamın dediklerine katılıyorum.Türkiye'de müzecilik doğru yapılmıyor.Buradan gişe görevlilirine de sesleniyorum birkaç kelime birşey öğrensinler.Gişelere asılan ingilizce broşürler yetmiyor.Ayrıca Topkapı Sarayı'nda uçağa yetişecek olmasına rağmen bana zaman ayıran İlber Hocama teşekkürlerimi sunuyorum.
  • ayasofya / 24 Aralık 2008 19:04

    müzelerde yolsuzluk ne zaman bitecek..?

    yıllardır devletin milyarlarca lirası birileri tarafından ceplere indirilirken devletin resmi görevlileri nedense pek bu konularla pek ilgilenmiyor gibiler.bırakın ilgilenmeyi devletin milyarlarını çalan hırsızları eger şikayet ederseniz ve devletin malını korumaya çalışırsanız bilinki siz haksız çıkarsınız ve hırsızlık yapanlar her devirde oldugu gibib bu devirdede hep korunur ve korunacaktır.bunu önlemin tek yolu ise bu ülkeye ve ülkenin malına sahip çıkmak lazım...
  • ahmet / 8 Aralık 2008 20:54

    turgutoğlu

    müzelerde yabancılar rehberlik yapamaz. şunu bir öğrenebilseniz.
  • nagihan erdem / 7 Aralık 2008 19:23

    aslında çözüm var....

    devlet sanat tarihçilerinin kontenjanlarını arttırırsa,mesleki ingilizce sanat tarihi bölümünde kredili zorunlu dersler içerisine konulur ve 4sene boyunca her dönem gösterilirse bu problem ortadan kalkar,ama en önemlisi oralara sanat tarihi eğitimi almış ve bölümünü severek okumuş insanların kısacası nitelikli sanat tarihçilerinin yerleştirilmesi........bekleyin inşallah 1sene sonra mezun oluyorum.....:)))
  • Oktay metin / 15 Kasım 2008 20:32

    müzeler meze olmus....

    4 yil önce yabanci uyruklu arkadaslarla topkapi müzesini ziyaret ettik.müze mükemmel.personel cok kötü.malesef...
  • ayasofya / 5 Ekim 2008 17:20

    müzeler ve müzecilik

    2006 yılında iki çocuklu ingiliz ailesi yagmurlu bir günde müzeye gelir.mükemmel Türkçesiyle konuşan erkek ingiliz çantasından kimliklerini çıkartıp çok nazik bir dille"ben ve eşim Türk vatandaşıyız,ögretmeniz ve çocuklarımın biride misafir şimdi burada.ne kadar ödemem gerekiyor" diye sorar bizim tek keli,me bilmeyen akıllı gişeciye. gişeci adamın o güzel Türkçesi karşısında şaşırmış olmalıki ellerini kaldırıp onlara" no,no,no tu lira,tu lira,no...nooooooooo" diye diretir ve ögretmenler ücretsiz olmalarına ragmen onlara bilet kesip para alır.ingiliz aile o güzel Türkçeleriyle bile bizim gişeciye derdini anlatamadı...
  • ayasofya / 5 Ekim 2008 17:10

    müzeler ve müzecilik

    her yıl 15 -20 bin yabancı turistin ziyaret ettigi bir müze de gişe görevlisi olarak çalışan ve tek kelime ögrenmemiş ve ögrenme geregi hiç duymamış bir gişe görevlisine Alman rehber "15 bilet lütfen" der.gişeci anlamaz ve bunu görüp anlayan Alman rehber bir kagıda 15 yazar ve sorun çözülür.aradan 15 dakika geçer Alman rehber elinde 50 lira ile gişeye gider ve gişeciye parayı bozup bozamayacagını sorar.çok akıllı gişeci tek kelime anlamamasına ragmen rehbere yeniden 15 bilet keser.bu akıllı ama tek kelime bilmeyen ve anlamayan gişeci nasıl oluyorda rehberin tek kişi olmasına ragmen ona 15 bilet keser,niye 1 degil ya da fazla degil?rehber öfkeden delirir ama derdini kimseye anlatamaz.elinde biletlerle yanıma gelir ve olayı anlatır.biletleri geriye veririz ve olay kapanır..
  • Ceyda Karaca / 3 Ekim 2008 16:24

    Müze böyle olmaz..

    Öncelikle böyle bir müze Ülkemiz için gurur verici bir durum. Ancak bunu girişte 20 ytl kişi başı vererek girmekten kurtulduk müze kart alarak, ancak iceride de gezmek mümkün olmuyor artık.İnsanlar her boş gününü Topkapı sarayında geçiriyor sanırım.Ancak benim demek istedigim konu müzenin önündeki rehberler olacak.. Gecenlerde bir misafirim geldi yurt dışından. Onunla müzeye gittik ben normalde Sarayı birkaç kez gezen biri ve bir mimar olarak ordan tuttugum rehberin aldıgın parayı hakketmesini ve verdigimiz paranın karşılıgını almaktı. Başta anlaştık 20 ytl kişi başı.. Ancak tur bittiginde gördüm ki müze bu kişiler tarafından yönetiliyor. Ne sizin bahsettiklerinizi biliyorlar nede dil konusunda bilgileri var.. İngilizcesi zayıftı ve bence Müzeye ve Türk insanına yakışan bir insan olarak görmüyorum onalrı.. Bence rehber olan giyimi kadar hitap etmesi ilede önde olmalı.. erak ediyoru bu kişilere kim izin veriyor orda durmaları. Ya da kimler orda durabiliyor?..
    Sayın İlber Hocam sizi tahdir ediyorum ancak ordaki rehberler bir düzen verinde herkes orda durmasın ya da ismini vermek istemiyorum o tonton adamın kendisine çeki düzen versin ki bende birdaha rehberr aldıgımda ki ben daha iyi bildigimi ögrendim mahcup olmayayım..
    saygılar..
    ceyda
  • rabia büyükkılıç / 26 Ağustos 2008 20:29

    ilber hocama kesinlikle katılıyorum müzeciliğe daha fazla önem vermemiz ve bu görevi daha bilinçli yapmamız gerekiyor (görevi) birde önemli olan müzeye girip orada sergilenen eserleri mağaza vitrinindeki şeylere bakıyormuş gibi bakmak değil bilinçli ve kavrayarak gerçekten öğrenmek için bakmak önemli olan .sanırım ilber hocanın nitelikli ziyaretçiden kastettiği de bu birde ben bu müze fiyatlarını yüksek bulanlara çok kızıyorum her gün iki paket pahalı marka sigaraya dünyanın parasını verirken hayıflanmazlar müzeye verilen paraya acırlar
  • NEBAHAT ALİCAN / 9 Ağustos 2008 11:39

    TOPKAPI DA İYİ İDARE EDİLMİYOR

    AHH! Duayenim İlber Hocam da beni hayal kırıklığına uğrattı.1 hafta önce gezdiğim sarayda bir tarih öğretmeninden bile 20 YTL aldılar. Ayrıca yabancı dil bilmeyen 2 gişe memuru yab.turistlerle anlaşamadıkları için saatlerce güneşin altında sıra bekledim.içeride yönümü sora sora buldum çünkü ne levha negörevli vardı.Ayrıca kaliteli turistten bahseden hocam müze içinde alkollü satışa izin verdikleri için sarhoş turist olabileceğini düşünmedi mi?Biz hep başkalarına topu atarsak böyle bir müze yönetimi ile karşılaşacağız tabikiii....
  • İbrahim Yıldız / 30 Temmuz 2008 03:41

    ah ulan kader...

    valla hocam ne demişse doğru demiştir müzecilik bu ülkede halen yapılamıyor adam gibi...Ama insanlar artık o kadar çok saçma şeylerle kandırılıyorki böyle bir müzeye tarih ve geçmişe sahip olmayı bence haketmiyorlar...Ah bea ilber hoca hayatımın anlamıydı bigün tarih fak kazanıp ögrenciniz olmak ilerdede tarih hocası olmak ama olmadı bea...:(( Muhasebeci olduk ama tarih okuyamasamda topkapı sarayına okul bitince başvurucam paspasçılıga bile razıyım baştan söliyim :)
  • iro / 29 Temmuz 2008 18:53

    bende kesinlikle ömer abime katılıyorum. MÜZECİLİK BÖYLE OLMAMALI!
  • Ömer AKBACAK / 28 Mart 2008 17:52

    Müzecilik Doğru Yapılmıyor

    Ben 12 yaşındayım ve 6. sınıf öğrencisiyim. Yazınızı çok beğendim. Dediğiniz gibi müzecilik doğru yapılmıyor. Bence bunda en önemli neden çoğu kişinin gerçekten sevdiği, ilgi duyduğu ve yeteneği olan mesleği yapmaması ve ilgi alanına göre eğitim almamasıdır. Keşke herkes Sayın İlber Ortaylı gibi işini en güzel şekilde yapsa. Ben Bursa'da oturuyorum, tatillerde her gittiğimiz ilde önce müzeyi geziyorum ama bazı müzelerde müzeciliğin doğru yapılmadığını görüyorum. Bundan da son derece rahatsız oluyorum. Bu duruma bazı ziyaretçilerin bilinçsizliği de neden oluyor ama müze görevlisinin payı büyük. Bu hususa dikkat edilmesini istiyorum. Sayın İlber Ortaylı'yı örnek alıyorum ve büyüyünce O'nun gibi çok büyük bir tarihçi olmak ve tarih kitapları yazmak istiyorum. Belkide Topkapı Sarayı Müzeler Müdürü ben olurum:)





Anket

Son zamanlarda belirgin olarak, belirli çevrelerce, Türk milletinin vasıflarını zedelemek amacıyla asker düşmanlığı pompalandığını düşünüyor musunuz?
  • Evet
  • Hayır