Prof Ortaylı, son zamanlarda yayınlanan Sultanlı romanlara dikkat çekti

Prof Ortaylı, son zamanlarda yayınlanan Sultanlı romanlara dikkat çekti

Son yıllarda birbiri ardına yayınlanan “Safiye Sultan”, “Nakşidil Sultan”, “Hürrem Sultan” gibi romanları değerlendiren Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi öğretim üyesi Prof. Dr. İlber Ortaylı, özellikle yab


30 Kasım 2003 19:14
font boyutu küçülsün büyüsün


Son yıllarda birbiri ardına yayınlanan “Safiye Sultan”, “Nakşidil Sultan”, “Hürrem Sultan” gibi romanları değerlendiren Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi öğretim üyesi Prof. Dr. İlber Ortaylı, özellikle yabancı kadın yazarların kaleme aldığı bu romanları, “ikinci sınıf yazarların yazdığı kötü romanlar” olarak nitelendirdi.

 

Tarihçiler, birbiri ardına yayımlanan ve özellikle Osmanlı Sarayı’nın gözdelerinin hayatlarını konu alan çeviri kitapların, tarihi gerçekleri yansıtmadığını belirterek, bunların tarih kitabı olarak görülmemesi gerektiğini bildirdiler. Ann Chamberlain’in yazdığı “Safiye Sultan”ın ilgi görmesi üzerine İnkılap Yayınevi “Safiye Sultan”ın ikinci ve üçüncü cildini de piyasaya sürdü. Safiye Sultan serisi, yaklaşık bir yılda toplam 180 bin sattı. Safiye Sultan’ın ardından, Margaret L. Law’un yazdığı “Nakşidil Sultan”, Catherine Clement’in yazdığı “Hürrem Sultan”, Solmaz Kamuran’ın yazdığı “Kiraze” okurla buluştu. Okurdan büyük ilgi gören kitaplardan “Kiraze” 1,5 ayda 15 bin, ve “Nakşidil Sultan” 5 ayda 8 bin sattı.
       
TARİH Mİ ROMAN MI?
       
       Ünlü tarihçi Prof. Dr. Halil İnalcık, tarihi konu alan romanların önsözünde bu eserlerin “hayali” olup olmadığının belirtilmesi gerektiğini söyledi. Batıda “romansı tarih” adlı bir tür bulunduğunu anlatan Prof. Dr. İnalcık, bu türün geçmişte Türkiye’de de bir çok örneklerinin yer aldığını ve okuyuculardan büyük ilgi gördüğünü hatırlattı. Romansı tarih kitaplarının tarih kitaplarından ayırdedilmesi gerektiğine işaret eden Prof. Dr. İnalcık, bu türün edebi olduğunu ve belli bir kesime hitap ettiğini söyledi. Prof. Dr. İnalcık, “Bunlar edebi bir tür olarak sosyal ve sanat fonksiyonunu yerine getiriyor. Bu açıdan faydalıdır. Fakat bunu yazanlar, tarih yazdıkları iddiasına girerlerse o zaman yanlış yapmış olurlar ve okuyuculara yanlış bilgi vermiş olurlar” dedi.
       Osmanlı Devleti’nin tartışılmaya başlamasından sonra Osmanlı’ya karşı toplumda bir merak uyandığına işaret eden Prof. Dr. İnalcık, bunun, bu tür kitapların okuyuculardan büyük ilgi görmesinin nedenlerinden biri olduğunu söyledi. Günümüzde Osmanlı’yı kötüleyen ya da göklere çıkaran ve yanlış bilgiler veren akımlar ortaya çıktığını ifade eden Prof. Dr. İnalcık, “Bu faydalı mı değil mi, karar vermek güçtür. Bir kere Osmanlı’yı daima kötüleyen bir akım vardı, onu düzeltmesi bakımından güzeldir, ama Osmanlı’yı idealize etmek ve bilhassa bugünkü Türkiye ile kıyaslamak doğru değildir” diye konuştu.
       
       
KÖTÜ ROMANLAR
       Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi öğretim üyesi Prof. Dr. İlber Ortaylı da, özellikle yabancı kadın yazarların kaleme aldığı bu romanları, “ikinci sınıf yazarların yazdığı kötü romanlar” olarak nitelendirdi.
       Bu kitapların tarihi gerçekleri yansıtmadığına dikkati çeken Prof. Dr. Ortaylı, bu yazarların Topkapı Sarayı’nı bile görmeden bu kitapları kaleme aldıklarını hatırlattı. Bu kitaplara konu olan haremin bir müessese olduğunu ve orada erkeklerin de bulunduğunu anlatan Prof. Dr. Ortaylı, bu tür kitapların hislerle değil, ilimle yazılması gerektiğini savundu. Prof. Dr. Ortaylı, şunları kaydetti: “Bu kitapların bir ikisine baktım, abuk sabuk, hiç tadı tuzu yok. Asıl tarihi romanlardaki bilgiye bak, havaya bak. Tarihi gerçek olmadığı bir yana, bir çoğu da ikinci sınıf yazarların yazdığı çok kötü romanlar. Herkes uyanık olsun.” Prof. Dr. Ortaylı, tarihi roman okumak isteyenlere L. Pierce’in “Harem”, Çağatay Uluçay’ın “Harem”, Reşat Ekrem Koçu’nun “Topkapı Sarayı”, Fuat Türkgeldi’nin “Gördüklerim İşittiklerim”, Leyla Saz’ın “Haremin İç Yüzü” adlı kitaplarını tavsiye ederek, bunların hem eğlenceli hem de ilmi çalışmalar olduğunu ifade etti.
       
ÇOK SATAN SULTANLAR
       
       Ann Chamberlinn’in kaleme aldığı “Safiye Sultan”da Osmanlı hanedanının güçlü kadınlarından, 3. Murat’ın eşi Safiye Sultan’ın esir alınarak saraya getirilişi ve saraydaki günleri konu ediliyor. Catherine Clement’in yazdığı “Hürrem Sultan”da ise “Muhteşem” Kanuni Sultan Süleyman’ın bütün geleneklere ve kurallara karşı gelerek kendisini nikahlamasını sağlayan ve “sultan” olmayı başaran Hürrem Sultan’ın öyküsü anlatılıyor. Margaret L. Law’ın yazdığı “Nakşidil Sultan” adlı kitapta da, Osmanlı tarihinin çok tartışılan, en gizemli simalarından biri olan Nakşidil Sultan’ın onyedi yaşındayken Cezayirli korsanlarca esir alınıp İstanbul’a getirilmesi ve zarafetiyle zamanın padişahı I. Abdülhamit’i büyüleyerek sarayın bir numaralı kadını olması konu ediliyor.








Bu haber 24,959 defa okundu.





Yorum ekleYorum ekle


Yorumlar (16)
  • Tülin Kalkay / 20 Ekim 2011 17:06

    Defterimden Portreler

    Sn. Ortaylı'nın bu kitabı bence 2inci sınıf yazarların sultanlı kitaplarından da beter!! Kitaba 13 TL verdim çok yazık oldu.. Bir de geri bildirim talep etmiş okuyucudan. Yaraya tuz basmak gibi. Hem kitabı satın alarak aptal durumuna düşürüldük bir de devam et mi diyeceğiz? Hoca kendisi okumuş mu bu kitabı? Ne düşünüyoracaba? Yakışmışmı kendisine?
  • alime / 16 Eylül 2011 21:26

    tarihi çarpıtarak geleceğimizi çarpıtmaya çalışıyorlar
  • harun görgün / 25 Şubat 2011 14:50

    rahat olalım

    öncelikle, tarihi roman diyoruz roman işte ancak külliyen yalan diyemeyiz o zamanların yaşam siyasi ve ekonomik koşullar sebebi ile diğer ülkelerin saraylarında yaklaşık aynı şartlar ve sonuçlar olmuştur ancak şunuda söylemek lazım olya idolojik bakıp abartmayı düşmanlık boyutuna vardırmamak lazım şunlarıda eklemek istiyorumsonuç ortada 15.16.17.18.19.yüzyıllarda ne ürettik neyi ne kadar ihraç ettik ne aldık üretim koşullarımız nasıldı fabrikalarımız varmıydı kaç üniversitemiz vardı batıtaki aydınlanma çağını nasıl anladık sanayi devrimini nasıl yorumlayıb ne yaptık ilim adamlarını nasıl sürgün ettik rasat haneyi nasıl topa tuttuk vs vs vs.
  • Sebile YILDIZ / 13 Ocak 2011 11:39

    Tarihi Bilmemek

    Hocam maalesef tarihe ve tarihçiye değer verilmeyen ülkede yaşıyoruz. Şu ülkenin genel profiline bir bakacak olsak tarihi doğru düzgün bilen ne kadar insan çıkar acaba? Bunu engellemeye çalışmalı ve tarihi yanlış anlatan kitapların çıkmasına engel olmalıyız diye düşünüyorum. Bir de saçma sapan yapılan diziler bunların cabası. Bugün bir arkadaşım bana M.Y. dizisinde gösterilen her şey doğru padişahların hepsi kadın düşkünüymüş diyor. Bir de A. K.Meram'ın kitabını okumuş bunları neye dayanarak yazıyorlar anlamıyorum. Lütfen hocam sizlerin de desteğiyle tarihe ve tarihçiye saygı duyan, tarihçiyi yücelten bir toplum istiyoruz .
  • İshak Yaman / 5 Kasım 2010 21:10

    Mustafa Armağan ve Prof.Dr. İskender Pala

    siz işinizi düzgün yapsanız önünüze gelen herkese saldımazsınız Mustafa Armağan ve Prof.Dr. İskender Pala hakkında konuşurken keşke biraz düşünseniz
  • Bilal Turan / 29 Aralık 2009 17:38

    Bizi, tarihimizi yanlış bilmeye itmeye çalışıyorlar fakat; sizin gibi değerli hocalarımız varken bizi asla yanıltamazlar.
  • Cemile Tümer / 5 Ekim 2009 21:24

    Kesinlikle!

    Kesinlikle katılıyorum. Bu romanlardan daha önce okudum ve okuduğuma pişman oldum. Hocam doğru söylüyor. Araştırınca hepsinin ne kadar yanlış ve yalan olduğu anlaşılıyor maalesef ve ülkemizde bunlar o kadar yaygın ki!
  • sümeyye öztürk / 4 Temmuz 2009 14:18

    doğru söylüyor

    yakın zamanlarda bu kitabı okumuştum açıkcası çok etkilendim araştırdım orada 3. selimin eşi olarak gösteriyor burada bunları duyunca şaşırdım yinede sağolun iyi günler
  • abdullah nuh selim / 5 Haziran 2009 10:11

    doğru söze ne söylenebilir ki

    yorumların çoğunu okudum.öncelikle şunu anlayalım ki biz osmanlı devleti tarihini iyi ve doğru anlamaya çalışmalıyız.ancak yorumcu arkadaşın dediği gibi bzi kimi tanıyozki dünya bizi tanısın.biz osmanlıyı iyi anlayamadan kendimizide iyi tanıyamayız.harem için şunu söyleyeyim:siz kendi ailenizin iç meselelerinin tartışılmasını istermisiniz.sizin kendi annenizden kaprisli , rus ve entrikacı diye bahsedilmesini istermisiniz.şu anda hayatta olmayan birilerinin aile yaşantısını hayali veya günümüz ahlak anlayışı ile nasıl değerlendirebiliriz.saygılar
  • ugur tas / 17 Eylül 2008 16:29

    dogur solıyuor

    prof.ilber ortaylı dogru solıyo bunla r ıkıncı sınıf kotu romanlar oncelıkle romnanın ıcındekı bılgılerde bırazda yapmacık yapmıslardır . boyle tarfıh romanları ıyı arastırılmalı daha sonra yazıya gecırılemelıdır
  • Ömer Turan / 12 Eylül 2008 11:50

    Kime inanalım?

    Son yıllarda herkes kitap yazmaya başladı.İnanın bazen kime inanacağımızı şaşırır olduk .Bir yazar farklı görüş belirtirken bir diğeri başka bir fikir öne sürüyor.Kitap sayısının artması güzel fakat nekadarı gerçekleri yansıtıyor?
  • ihsan yılmaz / 5 Eylül 2008 00:21

    bende ençok şunu merak ediyorum

    Aslında İlber hocam gibi kaliteli bilim adamlarından istirhamım bazı iddiaların doğru olmadığını söylemekten ziyada gerçek şeklini izah etmesi. Mesela osmanlı savaşlarda düşmanların kadınlarını kızlarını esir almış. Zorla onları odalık yapmış deniyor. Bu doğrumu gerçekten bence Osmanlı ve islam hakkında büyük bir iddia bu.yani bu konuyla ilgili tarihi realiteler nasıldı.Bu tür konular gerçekten sihirbazın sırrı gibi kimse tam açıklamıyor ne hikmetse
  • baykan duran / 28 Ağustos 2008 14:41

    doğru Osmanlıyı ucuzlattılar

    Osmanlıyı popüler kültürün içinde sadece hürrem sultan kanuniyi kandırdı zaten kendisi rustu vs. gibi söylemlerle küçültmeye çalışıyorlar ... hiç mi akılları yok... dedelerimiz bunlar bizim biz kimizki sonra biz ne yapmışız onları dünya tanıyor ya torunlarını kim tanıyor nasıl tanıyor yada neden tanımıyor kardeşim kendi kendimizi övmeyelim boşuna...
  • misafir yurt disindan / 29 Haziran 2008 00:37

    bibliyografi

    Haber yerlestirme fikriniz harika ancak bu haber nereden alindi yani bibliyografik kaynagi yazarsaniz daha da guzel olacak. basarilar
  • şule atasagun / 19 Haziran 2008 08:55

    maalesef bir çok arkadaşım bunları gerçek tarihi vesika gibi algılıyor. onlara bu kitapların bilgilerine itibar etmemelerini söylemekten yoruldum.hocam tv programlarında bunların sadece roman olduğunu sıkca belitirseniz ne iyi olur...
  • Müştak perin / 23 Mayıs 2008 21:59

    Osmanlı imparatorluğu

    Haklısınız, Osmanlıyı 70 milyonluk bir Ülkede hiç tanımıyamızla dolu, benim sorum piyadakilerin Roman türünde olduğu söylüyorsunuz doğrudur. Fakat hangisinin doğruyu kaleme aldığını hangisinin hayal dünyasından kaynaklanan yazılar olduğunu biz sade vatandaşlar nasıl ayırt edeceğiz.. Lütfen bize yardımcı olun. Bende şu anda Josef von Hammerin 2 Cilt Osmanlı Tarihi var.





Anket

Son zamanlarda belirgin olarak, belirli çevrelerce, Türk milletinin vasıflarını zedelemek amacıyla asker düşmanlığı pompalandığını düşünüyor musunuz?
  • Evet
  • Hayır